شش سیگما
رویکرد شش سیگما توسط اکثریت فزاینده ثروت پذیرفته شده است.
500 شرکت و همچنین بسیاری از سازمان های کوچک و متوسط. کاربرد آن در هر دو سازمان انتفاعی و غیرانتفاعی بازتابی از اهداف گسترده آن در بهبود فرآیندهای هسته اصلی ماموریت یک سازمان است.
تصورات اولیه اغلب بر بهبود کیفیت متمرکز است، استقرار موفقیت آمیز فراتر از سودآوری، پایداری و رشد بلند مدت است.
در طول توسعه، شش سیگما یک استراتژی ارزشمند برای پاسخگویی به تقاضای قوی بازار برای محصولات و خدمات از طریق بهبود ظرفیت و بهرهوری و تمرکز بر کاهش زمان ورود به بازار به اثبات رساند.
در جایی که فشارهای رقابتی از سوی بازارهای جهانی در حال ظهور به ویژه قوی بود، استراتژیهای بهبود خدمات، هزینه تحویل و هزینه تولید موفق بودند.
دوران رکود
این رکود توسط بیش از چند اقتصاددان به عنوان «تغییرگر بازی» شناخته شده است که زنجیرههای تامین را بر هم زده و کل صنایع را مجبور میکند تا در مدل کسبوکار خود تجدید نظر کنند.
مطمئناً تلفات سازمانی بسیاری از این رکود در طیف وسیعی از صنایع وجود خواهد داشت. با این حال، بدون شک بازماندگانی خواهند بود که سهم بازار را به دست خواهند آورد و به ستون های این قرن جدید تبدیل خواهند شد.
این سازمانها ابتدا بر کسبوکارهای اصلی تمرکز خواهند کرد و از سهم بازار و سودآوری مستمر اطمینان حاصل میکنند. آنها تلاش های ساختار یافته شش سیگما را در جهت اهداف کلیدی هزینه، کیفیت و خدمات اعمال خواهند کرد.
این امر مستلزم نگاهی تازه به فرآیندهای داخلی آنها، از چشمان پایگاه مشتریان، برای به حداکثر رساندن ارزش و کاهش هزینه است. آنها سپس فرصتهای جدیدی را که در اثر تضعیف رقابت باز مانده است، به دست خواهند آورد.
توانایی آنها برای گسترش به این بازارها به برنامه ریزی دقیق و اجرای موفقیت آمیز بستگی دارد که نشانه های رویکرد شش سیگما است. سادگی و سازگاری رویکرد DMAIC ابزاری را برای دستیابی به مزیت رقابتی تقویتشده فراهم میکند.
مزایای کلیدی شش سیگما
عبارتند از:
مسئولیت ها و اقدامات مدیریتی لازم برای استقرار موفقیت آمیز را به وضوح تعریف کنید. به طور کامل تکنیک های ناب، حل مسئله و آماری را در روش شش سیگما بگنجانید.
یک راهنمای مرجع برای استفاده آسان ایجاد کنید که به زبانی آسان و قابل فهم نوشته شده باشد. با استفاده از Minitab، Excel و سایر نرم افزارها مثال هایی برای نمایش ارائه دهید کاربرد تکنیک های حل مسئله و آماری در محیط های مختلف.
بر کاربردهای خدماتی شش سیگما تأکید کنید، زیرا همه سازمان ها در هسته خود یک سازمان خدماتی هستند.
شش سیگما اجرا و مدیریت
شش سیگما یک اجرای دقیق، متمرکز و بسیار موثر از اصول و تکنیک های کیفیت اثبات شده است. هدف شش سیگما با ترکیب عناصری از کار بسیاری از پیشگامان کیفیت، عملکرد تجاری بدون خطا است..
سیگما، σ، حرفی در الفبای یونانی است که توسط آماردانان برای اندازه گیری تغییرپذیری در هر فرآیندی استفاده می شود. عملکرد یک شرکت با سطح سیگما فرآیندهای تجاری آنها اندازه گیری می شود.
بهطور سنتی، شرکتها سطوح عملکرد سه یا چهار سیگما را بهعنوان هنجار میپذیرفتند، علیرغم این واقعیت که این فرآیندها بین 6200 تا 67000 مشکل در هر میلیون فرصت ایجاد میکردند!
استاندارد شش سیگما 3.4 مشکل در هر میلیون فرصت∗ پاسخی به افزایش انتظارات مشتریان و افزایش پیچیدگی محصولات و فرآیندهای مدرن است.
علیرغم نامش، جادوی شش سیگما از نظر آماری یا فناوری پیشرفته نیست.
شش سیگما متکی به روش های آزمایش شده و واقعی است که برای چندین دهه استفاده شده است.
DMAIC
با برخی معیارها، شش سیگما مقدار زیادی از پیچیدگی را که مدیریت کیفیت جامع (TQM) را مشخص می کند، کنار می گذارد.
شش سیگما تعداد انگشت شماری از روش های اثبات شده را انتخاب می کند و یک روش کوچک را آموزش می دهد
کادری از رهبران فنی داخلی، معروف به کمربند سیاه شش سیگما، با مهارت بالایی در کاربرد این تکنیک ها.
مطمئناً، برخی از روشهایی که از کمربند سیاه استفاده میکنند بسیار پیشرفته هستند، از جمله فناوری بهروز رایانه.
اما این ابزارها در یک مدل بهبود عملکرد ساده به نام Define-MeasureAnalyze-Improve-Control یا DMAIC اعمال می شوند.
DMAIC به طور خلاصه به شرح زیر است:
D اهداف فعالیت بهبود را تعریف کنید.
M سیستم موجود را اندازه گیری کنید.
A تجزیه و تحلیل سیستم برای شناسایی راه هایی برای از بین بردن شکاف بین عملکرد فعلی سیستم یا فرآیند و هدف مورد نظر.
I سیستم را بهبود می بخشم
C سیستم جدید را کنترل کنید.
DNW ارائه دهنده خدمات آموزش ، ممیزی و صدور گواهینامه ایزو .
گواهینامه DNW معتبر با کد رجیستری یکتا تنهاقابل پیگیری در سایت DNWcert.com